خواص هندوانه

خواص هندوانه , عوارض هندوانه , مضرات هندوانه , زیان های هندوانه , فواید هندوانه , هندوانه

هندوانه

همه چیز در مورد هندوانه

هندوانه یکی از صیفی جات محبوب و پر مصرف در جهان می باشد که از تیره کدوییان است. ساختار هندوانه از یک بوته و یک میوه تشکیل شده است. هندوانه برای رشد به هوای گرم نیاز دارد ، برای همین یک میوه تابستانی محسوب می شود.

به دلیل اینکه هندوانه در جهان از محبوبیت زیادی برخوردار است تلاش های زیادی برای مقاوم سازی و تولید گونه های مختلفی از آن شده است. به صورتی که در برخی نقاط جهان هندوانه هایی کشت می شود که بدون دانه هستند.

یا در برخی موارد سعی شده دانه های آنرا به صورتی تغییر دهند که نرم باشند و براحتی هضم شوند. جالبت است بدانید بیشترین تولید هندوانه متعلق به کشور چین است. در ادامه با برخی از خواص و مضرات هندوانه آشنا می شویم.

خواص هندوانه

هضم آسان غذا

یکی از فواید هندوانه این است که می تواند باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش شود. هندوانه به دلیل اینکه دارای منبع غنی از آب و مقداری فیبر است می تواند در بهبود عملکرد دستگاه گوارش بسیار مفید و پرفایده عمل کند و برای رفع یبوست نیز مفید می باشد.

جلوگیری از پیری پوست

یکی از خواص هندوانه این است که می تواند باعث نرمی و لطفات پوست صورت شود. هندوانه حاوی آنتی اکسیدان های مفیدی همچون لیکوپن ، ویتامین A و ویتامین C است که می توانند از پوست صورت در مقابل پیری محافظت کنند و شادابی و لطافت را به پوست شما هدیه دهند.

سلامت استخوان ها

هندوانه حاوی مقادیر مناسبی از ویتامین A است که برای رشد استخوان ها بسیار مفید است. ضمن اینکه ویتامین C موجود در هندوانه نیز می تواند نقش مهمی در سلامت استخوان ها ایفا کند. جالب است بدانید که لیکوپن موجود در هندوانه برای جلوگیری از پوکی و شکستگی استخوان بسیار مناسب عمل می کند.

کاهش غلظت خون

در حال حاضر که غلظت خون به خاطر مصرف غذاهایی مثل فست فودها ما را تهدید می کند بهتر است با مصرف میوه هایی مانند هندوانه به مبارزه با این بیماری برویم. مصرف آب هندوانه باعث رقیق شدن خون می شود که همین امر باعث می شود برای درمان غلظت خون مفید باشد.

مصرف برای خانم های باردار

طبق نظر متخصصین مصرف هندوانه برای خانم های باردار مفید است البته قبل از مصرف حتما باید با مشاور تغذیه یا پزشک مشورت کنند. مصرف هندوانه می تواند باعث کاهش عرق و التیام درد حاصل از سوزش سر معده خانم های باردار شود ، ضمن اینکه برای رفع حالت تهوع هم بسیار مفید است.

بهترین زمان مصرف

بهترین زمان برای مصرف هندوانه بین دو وعده غذایی است. اگر پس از صرف غذا سریعا هندوانه مصرف شود در دستگاه گوارش برای هضم غذا اختلال به وجود می آید. ضمنا مصرف هندوانه در حالت ناشتا برای بدن مضر است و باید از این کار اجتناب کرد.

زیان های هندوانه

بیماران دیابتی

یکی از زیان های هندوانه این است که می تواند برای افرادی که دارای بیماری دیابت هستند مضر باشد و باعث بالا رفتن قند خون شود. از این رو این افراد در صورت تمایل برای مصرف هندوانه حتما باید با مشورت پزشک اقدام به این کار کنند.

افراد سرد مزاج و دارای آلرژی

طبع هندوانه سرد و تر است و برای افرادی که سرد مزاج هستند می تواند مشکلاتی مانند درد مفاصل و ضعف بدنی ایجاد کند. افرادی که آلرژی و حساسیت فصلی دارند باید حتما قبل از مصرف هندوانه با متخصص تغذیه مشورت کنند.