طرز تهیه نان برنجی کرمانشاهی

نان برنجی , شیرینی برنجی , طرز تهیه نان برنجی , دستور پخت نان برنجی , khk fvk d

نان برنجی یا شیرینی برنجی یکی از معروف ترین شیرینی های سنتی شهر کرمانشاه است. در گذشته این شیرینی را برای عید نوروز تهیه می کرده اند ، ولی امروزه به خاطر طعم خوبش به عنوان یکی از مهم ترین سوغاتی های شهر کرمانشاه شناخته می شود. با مواد لازم ذکر شده در این دستور شیرینی پزی می توانید یک سینی پر نان برنجی تهیه نمایید. با آموزش شیرینی پزی و طرز تهیه نان برنجی در ادامه با هم دوره همراه باشید.

مواد لازم نان برنجی
آرد برنج 500 گرم
شکر 200 گرم
کره 200 گرم
تخم مرغ 1 عدد
زعفران دم کرده 2 قاشق غذاخوری
گلاب 6 قاشق غذاخوری
تخم خرفه برای تزیین

دستور پخت و طرز تهیه

ابتدا آرد برنج را دو مرتبه الک می کنیم تا کاملا صاف و یکدست شود. ما در این آموزش از کره استفاده کرده ایم ولی اگر روغن کرمانشاهی در دسترس دارید از آن استفاده کنید زیرا طعم بهتری به نان برنجی شما خواهد داد.

کره را در دمای محیط قرار می دهیم تا کاملا نرم شود سپس با آرد برنجی مخلوط می کنیم. ورز دادن آرد برنجی را تا جایی ادامه می دهیم که کره کاملا در آن حل شود. در مرحله بعد شکر را در 1 لیوان آب حل می کنیم و روی حرارت قرار می دهیم.

اجازه می دهیم آب کمی تبخیر شود تا مخلوط آب و شکر به شربتی با غلظت متوسط تبدیل شود. سپس شربت را کنار می گذاریم تا خنک شود. پس از اینکه شربت خنک شد آنرا به مخلوط آرد برنجی و کره اضافه می کنیم.

در مرحله بعدی تخم مرغ را به همراه گلاب و زعفران دم کرده به آرد برنج اضافه می کنیم. مواد را خوب مخلوط می کنیم تا یک خمیر یکدست و نرم به وجود بیاید. پس از ورز دادن خمیر آنرا در یک کاسه قرار می دهیم و یک پارچه تمیز روی آن می کشیم.

به مدت 6 ساعت خمیر را در جایی با دمای معتدل قرار می دهیم تا خمیر آماده شود. توجه داشته باشید که خمیر را نباید در جای گرم یا جای خیلی سرد مانند یخچال قرار دهیم. پس از گذشت این زمان فر را با درجه حرارت 180 درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا گرم شود.

در سینی فر یک کاغذ روغنی قرار می دهیم ، سپس از خمیر به اندازه یک گردو بر می داریم و به صورت دایره شکل حالت می دهیم ، سپس مقداری تخم خرفه روی هر شیرینی می پاشیم و در سینی فر با فاصله مناسب می چینیم.

به همین ترتیب تمام نان برنجی ها را کف سینی می چینیم و سینی را در طبقه وسط فر قرار می دهیم. حدود 20 دقیقه زمان برای پخت کامل نان برنجی نیاز است اما با توجه به اینکه دمای فرها متفاوت است ممکن است تا 30 دقیقه هم طول بکشد.

پس از اینکه پخت نان برنجی ها کامل شد ، اجازه می دهیم کمی سرد شوند سپس با دقت از روی کاغذ روغنی جدا می کنیم و در ظرف مورد نظر خود می چینیم. نان برنجی را می توانید برای عصرانه به همراه چای نوش جان کنید.

همچنین ببینید : شیرینی نارگیلینان کشمشیشیرینی گردوییکیک اسفنجی